Taiwan, Kaohsiung, Liuqiu eiland en Tainan - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Rob Velzen - WaarBenJij.nu Taiwan, Kaohsiung, Liuqiu eiland en Tainan - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Rob Velzen - WaarBenJij.nu

Taiwan, Kaohsiung, Liuqiu eiland en Tainan

Door: Rob van Velzen

Blijf op de hoogte en volg Rob

06 November 2015 | Taiwan, Tainan

Ondertussen zijn er weer wat nieuwe steden bezocht en nieuwe indrukken opgedaan. Het wordt dus de hoogste tijd deze reis blog bij te werken. Waar was ik ook alweer ge-bleven???? Oh ja, Kaoshiung.

Zoals al eerder vermeld is Kaoshiung de 2 de stad van Taiwan. Het is een erg levendig stad en we ontdekte dat het inderdaad een mooiere stad is dan Taipei. Althans de wijk van Taipei waarin we verbleven tijdens de eerste dagen van onze reis. We verbleven 3 nachten in Kaoshiung. Een van de erg leuke dingen in Kaoshiung is het spoorwegmuse-um en het oude havenkwartier.

Het spoorwegmuseum is een openbaar terrein met uiteraard een aantal oude treinen maar ook met heel veel kunst uit staalafval. Van hieruit loop je naar het oude haventer-rein. Hier zijn de loodsen omgevormd tot kunstwinkels en trendy restaurants. Geduren-de de wandeling loop je langs allemaal kunst zoals muurschilderingen en grote beelden. We bezochten dit op zondag en het was een drukste van jewelste. Omdat er een beetje wind stond, waren er een heleboel vliegeraars op het terrein van het spoorwegmuseum. We hebben geluncht in een van de trendy restaurants en Gooitske werd door een me-vrouw aangesproken. Ze wilden weten waar we vandaan kwamen en of het onze eerste tijd in Taiwan en/of Kaoshiung was. Op onze bevestiging dat het inderdaad de 1ste keer was, werden we bedankt voor het bezoeken van Taiwan en Kaoshiung.

De zaterdag hiervoor hebben we een wandeling door de stad gemaakt, langs allemaal tempels. Dit was erg leuk maar begint eerlijk gezegd ook wel een beetje saai te worden. Er zijn massa’s tempels in Taiwan. We hadden beiden wat last van de warmte dus heb-ben we ons af met een taxi verplaatst naar een winkelcentrum, waar we konden lunchen en gelijk genieten van de airconditioning. Bij aankomst zagen we een podium met heel veel jongeren ervoor. Uit een klaarstaande auto kwam even later een jonge man het po-dium op wat tot veel enthousiasme in het publiek leidde. Ik heb navraag gedaan bij een jonge verkoper van Sony en hij vertelde dat dit een beroemde zanger was. Giechelend voegde hij er aan toe dat deze zanger ook heel erg knap is. ’s Middags hebben we nog wat tijd in het winkelcentrum doorgebracht en uitgezocht waar we buskaartjes moesten kopen voor onze volgende bestemming. We hebben zowel zaterdag als zondagavond een filmpje gepakt.

Op maandag vertrokken we naar onze volgende bestemming. Zoals gebruikelijk gaat dit met verschillende vervoermiddelen. Eerst de metro naar het centraal station, vandaar de bus naar de boot. De bus komt niet helemaal in de haven dus hebben we een taxi ge-nomen naar de haven om vervolgens met de boot op het eiland Liuqiu te komen. Zoals we ondertussen ook wel gewend zijn, verliep ook deze reis weer helemaal geruisloos. Bij aankomst op het eiland werden we lastig gevallen door een opdringerige scooterver-huurster. Deze dame was overigens ook wel erg behulpzaam want ze wees ons de weg naar het hotel door voor ons te gaan rijden op de scooter. Op dit eiland doen ze echt al-les op de scooter en zodra je te oud bent om scooter te rijden ga je verder met een 4-wielig scootmobiel. Lopen op dit eiland doen ze heel erg weinig. Op dit eiland verbleven we 2 nachten in Moon star Villa. Klinkt duurder dan het is. Het is een 2 sterren hotel waarbij je slaapt op een matras met plastic erom heen, zodat je ’s nachts heerlijk ligt te zweten op je bed.

We hebben dit eiland uitgezocht omdat je hier kunt snorkelen met de groene zeeschild-pad. Echter toen we ’s middags een eerste verkenningsrondje over het (kleine) eiland liepen, zagen we dat de zee erg wild is en dat ze adviseren om niet te zwemmen in zee. Er staat een behoorlijke onderstroom namelijk. Het snorkelen bleek op je buik in het water gaan liggen en voorgetrokken worden door een instructeur. Erg boeiend. Toch hebben we beide dagen de zeeschildpadden gezien vanaf de kust. Erg indrukwekkende beesten. We hebben uiteraard ook een wandeling gemaakt op het eiland. Echter zijn we rond het middag uur gestopt vanwege de hitte. In de tussentijd veel mooie natuur gezien en uiteraard de nodige tempels. Het eiland wordt door veel chinezen bezocht. Echter zij doen dit in 1 dag. ’s Ochtends met de boot, bus in, snel langs de toeristische trekpleisters en aan het eind van de middag weer op de boot terug naar het vasteland.

Het ontbijt in het hotel stelt niet veel voor. Het wordt ’s ochtends om 7 uur allemaal klaargemaakt en als je dus later dan 5 over 7 ontbijt heb je koud eten. Er was ook geen keuze maar je kreeg je bord opgediend. In ons geval dus een koud gebakken ei. Op woensdagochtend was het ei warm want we wilde de boot van 8 uur terug naar het vas-teland hebben. De reis was dit keer dus boot, taxi, bus en toen de boemeltrein naar Tai-nan. Taiwanezen zijn overigens erg aardig en behulpzame mensen.

We wilden geld pinnen op het eiland maar de pinautomaat deed het niet. Navraag in het hotel (via google translate want ze spraken geen woord Engels) leverde op dat we naar een andere pinautomaat moesten. Toen we daar aankwamen stond er een meneer op ons te wachten om ons te helpen. Bleek de receptioniste deze meneer gebeld te hebben want ze was bang dat we het niet konden vinden. In de haven van Gondang werden we door de taxichauffeur afgezet bij het busstation. Vervolgens ging hij vragen welke bus we moesten nemen en waar deze stopte. Vervolgens heeft hij gewacht tot de bus er was, voor de zekerheid aan de buschauffeur gevraagd of het de goede bus was. Fantastisch toch. Hier wordt een Robbie erg blij van. ☺

In Tainan verblijven we in het Shangri La hotel. Dit hotel is erg gunstig gelegen tegen-over het station en dus makkelijk gevonden. Onze kamer was nog niet klaar maar we mochten wachten in de lounge. Na ongeveer 30 minuten was onze hotelkamer gereed en konden we de koffers naar onze kamer brengen. Tainan is een stad zonder metro dus dat wordt veel lopen. Volgens de receptioniste verplaatst iedereen zich in Tainan per scooter, bus of taxi. Echter raadt ze de stadsbussen af omdat deze erg onregelmatig rij-den en vaak erg vol zijn. Zoals gebruikelijk hebben wij weer vertrouwd op onze welbe-kende en vertrouwde benenwagen, ☺ , en hebben een kleine wandeling door de stad gemaakt.

Onze kamer bleek ’s nachts niet geheel geluidloos te zijn waardoor Gooitske maar een paar uurtjes heeft geslapen. Nadat ze hier ’s ochtends over geklaagd heeft, kregen we al snel een andere kamer. We mochten zelf kiezen uit 2 kamers en als excuses kregen we een fles wijn en bonbons. Erg leuk en goed opgelost. We hebben ’s ochtends hardgelopen voor het ontbijt en na het ontbijt hebben we eindelijk eens een paar uurtjes bij een zwembad gelegen. Aan het eind van de middag zijn we naar de nieuwste James Bond film gegaan. Deze werd gedraaid in een imax theater, wat inhoudt dat je een heel groot scherm hebt en hard geluid. En van tijd tot tijd voel je de trillingen in je broekspijpen. Ik moet zeggen dat het een goede actiefilm is. Wij vinden hem zeker de moeite waard om te bekijken. Vandaag staat wederom een cultureel verantwoorde dag op het programma maar hierover later.

Jullie zijn weer helemaal bij. Ik wil trouwens iedereen nog bedanken voor de ontvangen felicitaties. Het maakte de erg leuke dag nog leuker.

Ik zal later vandaag nog foto's plaatsen.

Groetjes.

• 09 November 2015 - 13:28

M@rry:

Jullie zijn weer met een geweldige reis bezig. Leuke verhalen en mooie foto's! Geniet er nog van en ik kijk uit naar het volgende verslag en foto's.