Taiwan, Sun Moon Lake - Reisverslag uit Yuchih Township, Taiwan van Rob Velzen - WaarBenJij.nu Taiwan, Sun Moon Lake - Reisverslag uit Yuchih Township, Taiwan van Rob Velzen - WaarBenJij.nu

Taiwan, Sun Moon Lake

Door: Rob van Velzen

Blijf op de hoogte en volg Rob

01 November 2015 | Taiwan, Yuchih Township

De man zit moe maar voldaan aan het ontbijt in het hotel, na zijn hardlooprondje van 7 kilometer. Zijn vrouw heeft een rondje van 5 kilometer gelopen. Het park was niet zo groot maar ’s ochtends om 7 uur al behoorlijk druk met joggers, wandelaars, tennissers , dansers en yogabeoefenaars. De stalletjes met koopwaar werden al opgebouwd. Terwijl de vrouw een gezond ontbijt samenstelt, eet de man op zijn verjaardag een bord patat met ketchup als ontbijt terwijl hij weer een stukje schrijft voor zijn reisblog. Gelukkig eet hij nog wel vers fruit zodat hij toch nog wat vitamines binnen krijgt. Met veel plezier kijkt hij weer terug op de afgelopen dagen.

27 oktober zijn de dus aangekomen in Sun Moon Lake. We hebben hier de dagen vooral wandelend doorgebracht. Yuchi, het dorp waar we verbleven, was niet zo groot maar het gebied rondom het meer was wel heel erg toeristisch. Rondom het meer had je verschillende tempels en dit trok heel veel, voornamelijk Chinese, toeristen. Erg indrukwekkend was de tempel voor Confucius achter de Wenwu tempel. We hebben hier 3 nachten overnacht in het Crystal Resort hotel en hadden halfpension geboekt. Dit bleek een goede keuze want het dorp kende niet veel restaurantjes. Het diner in het hotel was helemaal super. Het meer kent nog wel een mooi verhaal.

Het verhaal met de westerse blik.
In de 16de eeuw was het meer overvist en hadden de vissers geen inkomsten meer en de inwoners geen eten. Er is lang nagedacht over een oplossing en deze is gevonden.

Het verhaal met de oosterse blik.
In de 16de eeuw was het meer overvist en werd de geest van het meer ontzettend boos. Na 3 dagen en nachten van gevechten tussen de vissers en de geest werd een vreedzame oplossing gevonden die voor beide partijen werkte.

De oplossing:
Er werden drijvende plantenbakken in het meer geplaatst. Hieronder kunnen de jonge visjes en garnaaltjes schuilen en groot worden. De vissers hebben een quota afgesproken.

De oplossing is natuurlijk het belangrijks maar de oosterse blik is toch stukken spannender dan de westers. ☺

Vrijdag 30 oktober was onze 3de grote reisdag. We begonnen met de boot, daarna de bus, trein, metro en vervolgens nog 500 meter lopen om bij ons hotel (Hotel Dua) in Kaoshiung aan te komen. We begonnen de reis on 08:40 en waren precies 4 uur later in ons hotel. Helaas mochten we pas om 15:00 uur inchecken dus koffers afgegeven en de stad in om te lunchen. We hebben na het inchecken de stad een beetje verkend. Op het eerste gezicht lijkt het een mooiere stad dan Taipei. Kaoshiung is de 2de stad van Taiwan.

Wordt vervolgd.

• 01 November 2015 - 09:30

Rene Van Hal:

Hey robby gefeliciteerd met je verjaardag maak er een leuke dag van samen met gooitske.
    Het is eigenlijk overbodig om te zeggen als je op vakantie bent.